Het waren spannende dagen in Groessen, maar vandaag is bekend geworden dat de A15 ter hoogte van de Helhoek verdiept wordt aangelegd. Op de tunnelbak wordt zelfs een ‘deksel’ gelegd. Dat heeft minister Schultz van Infrastructuur en Milieu besloten.
Nog steeds zorgt de doorgetrokken A15 voor veel overlast, maar het leed leek ter hoogte van de Helhoek nog erger te worden als de A15 op maaiveldhoogte het buurtschap zou splitsen. Dat is niet het geval.
De nationale verkeersader A15 wordt ruim vijftien kilometer doorgetrokken richting de A12. Hiermee ontstaat een nieuwe verbinding tussen de haven van Rotterdam en Duitsland. Minister Schultz heeft vandaag haar handtekening gezet onder het ontwerptracebesluit voor het project A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) en ze ondertekende met gedeputeerde Bieze een bestuursovereenkomst over de inpassing van de weg en verbetering van de bereikbaarheid op het onderliggend wegennet. Dit laatste voorstel is uitgewerkt door de provincie Gelderland en gemeenten Duiven, Lingewaard, Zevenaar en Overbetuwe. Het gaat om maatregelen bij de aansluitingen op het onderliggend wegennet en de inpassing bij Bemmel, Boerenhoek, Groessen, Helhoek en Loo. Een onderdeel van het plan is de aanleg van een deksel’ op de verdiepte ligging van de verlengde A15 bij de Helhoek.
Het Rijk en de Provincie Gelderland werken in het project ViA15 samen aan een oplossing, waarin de A15 vanaf knooppunt Ressen wordt doorgetrokken naar de A12 tussen Duiven en Zevenaar. De A12 tussen Westervoort en knooppunt Oud-Dijk krijgt extra rijstroken en de A15 tussen de knooppunten Valburg en Ressen wordt verbreed. Het totale project inclusief maatregelen op het onderliggend wegennet kost circa 840 miljoen euro. Provincie Gelderland draagt hiervan bijna 400 miljoen euro bij. Ongeveer een derde deel van de aanlegkosten wordt betaald uit tolgelden. Hiervoor ligt een wetsvoorstel in de Eerste Kamer, waarin is vastgelegd dat de tolheffing tijdelijk is en stopt zodra het benodigde bedrag binnen is.
Het ontwerptracebesluit ligt van 12 november tot en met 23 december 2015 ter inzage. De aanvullend overeengekomen maatregelen uit het regiovoorstel worden in de periode tussen het ontwerptracebesluit en het tracebesluit verwerkt in de plannen. Verkeer kan naar verwachting in de periode 2021-2023 voor het eerst over de nieuwe weg rijden.
https://youtu.be/SV6Z1dr0ve4