Het Liemers Museum heeft een nieuw lesprogramma ontwikkeld, speciaal voor de groepen 1 tot en met 8 van het primair onderwijs. Na de zomervakantie start dit nieuwe lesprogramma, maar niet voordat er gecheckt is of de lessen goed aanslaan bij de leerlingen. Daarom vonden er de afgelopen weken pilots plaats in de Turmac Cultuurfabriek. Tientallen kinderen hebben genoten van lessen met de thema’s Het Huus van Muus, het historische schuttersfeest of Romeinen in de Liemers.
In de lesprogramma’s staat de beleving van leerlingen centraal. Er wordt gebruik gemaakt van actieve werkvormen zoals spel en beweging, passend bij de doelgroep. Daarnaast worden leerlingen uitgedaagd om onderzoek te doen en zelf tot nieuwe ideeën en antwoorden te komen. Dit alles is mogelijk door de vestiging van het Liemers Museum in de Turmac Cultuurfabriek, waarbij er nauw samengewerkt wordt met de bibliotheek, Lab12, het archief, de gemeente en Grand Café HAL12.
De groepen 1 en 2 hebben door middel van een prentenboek kennis gemaakt met Muus de museummuis. Hij woont in een Museum, waar veel spannende en bijzondere dingen te zien. De kinderen hebben het huis van Muus ontdekt en zijn op zoek gegaan naar dieren van mol tot mammoet!
De Liemers staat bekend om zijn schuttersfeesten met koningsschieten, vendelen en de optocht. Daarom hebben de leerlingen van groep 3 en 4 schuttersactiviteiten uitgeprobeerd en geleerd over de geschiedenis van de schutterij. Uiteraard hebben zij ook het grote, schutterszilver mogen bewonderen.
Lang geleden hebben er Romeinen in de Liemers gewoond. De groepen 5 en 6 hebben onderzocht hoe de Romeinen hier woonden, welke spullen ze gebruikten, hoe ze communiceerden en wat ze aten. De leerlingen hebben ontdekt dat de Romeinen anders woonden dan wij nu doen, maar dat er ook veel overeenkomsten zijn.
De groepen 7 en 8 hebben zich bezig gehouden met het vraagstuk, slopen of behouden? Waarom zou je een monument verbouwen en behouden, zoals het Liemers Museum in de oude Turmac fabriek? Kun je die oude gebouwen niet beter slopen? Aan de hand van het spel ‘slopen of behouden’ hebben leerlingen ervaren hoe het is om een monument uit hun eigen omgeving een nieuwe bestemming te geven, om te gaan met tegenslagen en hun plan te presenteren.
Zo is er gezorgd voor een lesprogramma dat past bij de leeftijd en de interesses van de leerlingen. Al met al een zeer succesvolle pilot, die smaakt naar meer.
Mede mogelijk gemaakt door Fonds voor Cultuurparticipatie.
Foto: Moran van der Wal