In de komende maanden zullen de kraan en trechters in de Turfhaven van Doesburg grondig worden gerenoveerd. Ze verhuizen hiervoor tijdelijk naar Arnhem. Een belangrijke wens van de gemeente Doesburg om de kraan en de trechters te behouden, wordt daarmee gerealiseerd. Firma de Drijvende Kracht BV uit Arnhem start 1 mei 2016 met de demontage en het transport van de kraan en trechters. De elementen gaan per schip naar een werkplaats in Arnhem, waar ze vakkundig gerepareerd, gestraald en opnieuw voorzien worden van een verflaag. De verwachting is dat de elementen aan het einde van de zomer weer terugkomen naar Doesburg. Een fors deel van de met de restauratie gemoeide kosten wordt betaald door de Provincie Gelderland en door Durfhaven. Durfhaven wordt eigenaar van de portaalkraan en de mobiele trechter en zal hier een nieuwe bestemming aan geven. De trechter op de parkeerplaats blijft eigendom van de gemeente. Zoals bekend werkt de Gemeente Doesburg al enkele jaren samen met Durfhaven aan de gewenste herontwikkeling van het Turfhavengebied. Turfhaven moet een gebied worden met een hoog recreatief – toeristisch gehalte. Tevens moeten de aanwezige cultuurhistorische elementen zoveel mogelijk behouden blijven. De passantenhaven is gemoderniseerd en recent zijn de plannen door Durfhaven gepresenteerd voor lodges, een restaurant en een kookstudio. ‘Met de cortenstaal balustrade (met Doesburgs Volkslied) en de binnenkort te plaatsen speciaal ontworpen lichtmasten (eveneens van cortenstaal) krijgt dit eens verpauperde industriegebied een geheel nieuwe eigen identiteit,‘ aldus de Doesburgse projectwethouder Ellen Mulder. Stichting Industrieel Erfgoed Gelderland-Flevoland en Bond Heemschut ondersteunen het gemeentelijk initiatief tot behoud van kraan en trechters. De projectgroep Kranen van de Vereniging Bouwen met Staal heeft eerder aangegeven dat de portaalkraan uniek is in zijn soort en daardoor het behouden meer dan waard is. Tot 2010 waren kraan en silo’s eigendom van Betoncentrale Doesburg. Een fragment uit het onderzoeksrapport van de projectgroep Kranen “De kraan is van het type portaaldraaikraan met vaste kraanarm. De kraanarm heeft een vlucht van 20 meter en kan maximaal 5 ton hijsen. De kraan is in 1970 gebouwd door het Duitse bedrijf Mohr & Federhaff te Mannheim. Dit bedrijf uit 1801, is omstreeks 1850 hijskranen gaan bouwen. In 1980 is het bedrijf als gevolg van een faillissement opgehouden te bestaan. Opvallend is bij deze kraan, dat de zijwanden en de bovenzijde van de kraanarm zijn uitgevoerd als vollewand liggers, wat vrij zeldzaam is. Bij de projectgroep is geen andere kraan in een dergelijke uitvoering bekend. De meeste kranen hebben een kraanarm met een open koker-vakligger. De onderzijde van deze kraanarm is uitgevoerd als vakwerkligger.
Foto: Google Maps