zondag, september 1, 2024
No menu items!
Liemers Actueel is vernieuwd
Home Blog Pagina 9

Op de Fiets 2024 met het ADAM Quartet

In het jaar dat Podium Doesburg 10 jaar bestaat viert ook Muziekfestival ZOOM! zijn tienjarig jubileum. Dit jaarlijks terugkerende muziekevenement op internationaal topniveau wordt geprogrammeerd door de musici van het Ruysdael Kwartet. Tijdens editie 2024 speelt op zondag 9 juni om 13.00 uur het ADAM Quartet bij Podium Doesburg.

Het ADAM Quartet zoekt met een frisse blik naar manieren om een eigen licht te laten schijnen op het fenomeen strijkkwartet, maar blijft trouw aan de essentie van het genre. Het ensemble maakt deel uit van de Nederlandse Strijkkwartet Academie, waar het sinds 2022 de voltijds tweejarige postacademische opleiding volgt. In 2024 zijn er tijdens ZOOM! vier fietsroutes uitgezet langs concerten op bijzondere locaties. Alle routes eindigen bij het slotconcert in Turnhal Avegoor in Ellecom. Dit slotconcert is bij de prijs van de fietsrouteconcerten inbegrepen.

ZOOM! Op de Fiets | Zondag 9 juni, 13.00 uur | Tickets via de website

GUSTO: catchy melodieën, levendige solo’s en een stevige beat

Na Adriano Trindade is GUSTO de tweede band die voor Doesburg Jazz 2024 is gestrikt. GUSTO bestaat uit vier conservatoriumstudenten van ArtEZ in Zwolle, die hun verschillende muzikale achtergronden swingend weten te combineren. Toetsenist en bandleider Thomas Reining, Nathan de Boer, Thijs van Bohemen en Robin Schotanus zijn afkomstig uit de hiphop, de pop, de klassieke muziek en de jazz. Het kwartet schrijft en speelt eigen werk dat onder meer is geïnspireerd op Herbie Hancock, BADBADNOTGOOD en repertoire uit de UK-jazz scene. De sound van GUSTO is te herkennen aan de catchy melodieën, levendige solo’s en een stevige beat.

Doesburg Jazz werkt hard aan het programma voor komende november. Houd de website in de gaten voor meer informatie.

Laatste kans expositie Gekoesterd Verleden

Op zondag 9 juni sluit de expositie Gekoesterd Verleden in de Arsenaal kelders in Doesburg. In de maanden daarna wordt hard gewerkt aan de inrichting van Bezoekerscentrum Doesburg Vertelt. De officiële opening daarvan staat gepland op vrijdag 13 september. Bezoekers zijn tot 17.00 uur welkom om de expositie te bekijken. De toegang is gratis.

In Gekoesterd Verleden vertellen inwoners van Doesburg hun persoonlijke geschiedenis met de stad aan de hand van 23 voorwerpen. De verhalen achter de voorwerpen kunnen worden beluisterd na het scannen van een QR-code. De Arsenaal kelders zijn per lift bereikbaar. De expositie is mede mogelijk gemaakt door de provincie Gelderland, Arsenaal Doesburg, gemeente Doesburg, Ubbink bv en de Stichting Doesburgs Goed.

Gekoesterd Verleden | Arsenaal Doesburg | Kloosterstraat 15, Doesburg | Toegang gratis

Foto; Lindy Balduk

Zonderboswandeling

Gidsen van regiowerkgroep Montferland van IVN de Oude IJsselstreek wandelen op zondag 9 juni door het gebied met de bijzondere naam ‘Zonderbos’ in het Bergherbos, gebied van Natuurmonumenten.

Dit bos was oorspronkelijk bouwland en is in een later stadium bebost. Sporen van de Zonderkolk en de Diepe Zonderweg zijn hier te vinden. Misschien horen we onderweg hoe deze weg is ontstaan.

Zin in deze leuke en leerzame wandeling?

Het vertrekpunt is om 13:30 uur bij de parkeerplaats kruising Arnhemseweg (N335)/ Oude Eltenseweg in Beek (circa 550 meter vanaf Beek richting Zeddam). 

De wandeling zal ongeveer 2 uur duren en deelname is geheel gratis, hoewel een vrijwillige bijdrage op prijs wordt gesteld.

Info: Rob van den Dikkenberg: 06-34091373

Foto; uitzicht vanaf zandgat Beek

Das Groessen Kwis inschrijving geopend

Op zaterdag 15 juni wordt alweer voor de vierde keer gestreden om de felbegeerde Das Groessen Kwis trofee. In 2022 werd het Kindercomité Groessen de winnaar van deze spectaculaire kwis over en door Groessen(aren). Heb je jouw team nog niet ingeschreven? Doe dat dan voor zo snel mogelijk op www.dasgroessen.nl/inschrijven.

De Das Groessen Kwis speel je met een team van minimaal 4 personen, maar meer deelnemers is beter. Op zaterdagavond 15 juni haal je je kwisboek op. Het kwisboek staat vol met vragen en doe-opdrachten over allerlei algemene onderwerpen, maar ook veel vragen over Groessen. Het gaat niet alleen om kennis, maar ook om sportiviteit en teamspirit. Daarnaast is er een geheime opdracht waar één van de teamleden aan mee doet. Na een officieel theoretisch verkeersexamen, een spellingsdictee en een judocompetitie is de organisatie er opnieuw in geslaagd een spectaculaire geheime opdracht in elkaar te zetten. Ook nieuw dit jaar is de joker. Hoe je deze joker verdient en wat je er mee kunt, blijft nog een verrassing. Daar kom je alleen maar achter door je op te geven en mee te doen.

De avond eindigt om 23.45 uur, de tijd waarop je je kwisboek weer inlevert. Daarna is er nog de gelegenheid om met andere teams na te praten in Rinoceros.

De Das Groessen Kwis staat garant voor een gezellige avond met familie, vrienden of buren. De kosten voor deelname bedragen € 20,- per team. Ga naar www.dasgroessen.nl/inschrijven en meld je aan. Zorg voor een leuke teamnaam en een teamcaptain. Zien we jullie ook op 15 juni?

Doe jij net als deze Groessenaren mee?

https://www.facebook.com/dasgroessen

Liemerse Economische Visiekrijgt vervolg met nieuw actieplan

De Liemerse Economische Visie (LEV) krijgt een vervolg met een nieuw actieplan voor de periode 2024-2026. De vijf Liemerse gemeenten hebben het plan vandaag 22 mei officieel bekrachtigd met het ondertekenen van een dienstverleningsovereenkomst. Hiermee geven ze de Liemerse Ambassade de opdracht om met het nieuwe actieplan aan de slag te gaan.

De handtekeningen werden in het gemeentehuis van Westervoort gezet door burgemeesters Huub Hieltjes (Duiven), Harry de Vries (Montferland), Arend van Hout (Westervoort) en de wethouders Arthur Boone (Zevenaar) en Stan Hillenaar (Doesburg). Namens de Liemerse Ambassade tekenden voorzitter Harry Ankoné en directeur Jan Ummenthum de overeenkomst.
De nieuwe LEV is een vervolg op de eerste LEV-periode 2020-2023. In de Liemerse Economische Visie werken de gemeenten Doesburg, Duiven, Montferland, Westervoort en Zevenaar nauw samen op het gebied van maakindustrie, logistiek en vrijetijdseconomie, inclusief retail. Met als doel om de Liemers als sterke economische regio te positioneren.

Uit een evaluatie van bureau Ecorys over de eerste periode van de LEV bleek grote tevredenheid. Op de speerpunten logistiek, maakindustrie en vrijetijdseconomie zijn stappen gezet en veel beoogde activiteiten zijn uitgevoerd. Met name in de logistiek en vrijetijdseconomie. Volgens Ecorys zijn de meeste doelstellingen gehaald.
Daarom is besloten de LEV te verlengen met een nieuw actieplan voor de Liemerse Economische Visie (LEV) 2024-2026. De afgelopen maanden is hier hard aan gewerkt. Het is de bedoeling om ondernemers en onderwijs nadrukkelijk te betrekken bij de uitvoering.
Het nieuwe actieplan kent drie speerpunten. Binnen de maakindustrie wordt de komende jaren aandacht gevraagd voor de arbeidsmarktontwikkeling en de verbinding van onderwijs met bedrijfsleven. Bij vrijetijdseconomie ligt de nadruk op het verder in de markt zetten van de campagne ‘kijkverderindeliemers’ en de inrichting van toeristische informatiepunten. Ook staat de verbreding met de retail sector op het programma. Bij het thema logistiek is het nieuwe programmaplan van Logistics Valley Liemers-Achterhoek leidend. De uitvoering wordt bij Logistics Valley gelegd in samenwerking met de Liemerse Ambassade.

De foto is gemaakt door Jacques Kok: Op de voorgrond voorzitter Harry Ankoné en directeur Jan Ummenthum van de Liemerse Ambassade. Staand vanaf links: burgemeester Arend van Hout (Westervoort), wethouder Arthur Boone (Zevenaar), burgemeester Harry de Vries (Montferland), burgemeester Huub Hieltjes (Duiven) en wethouder Stan Hillenaar (Doesburg).

Rittal en Melis Logistics rijden met een elektrische truck

Melis Logistics rijdt nu bijna een jaar met een elektrische truck voor Rittal. Beide bedrijven zien er de voordelen van in. Beide bedrijven hechten bovendien veel waarde aan samenwerking. Want: “Verduurzamen moet je samen doen. Als je in gesprek gaat met je met klanten, blijken er veel kansen te zijn om te verduurzamen. Wat vaak ook nog eens financieel voordeliger is.”

Rittal levert kastsystemen, klimatisering, stroomverdeling, IT-infrastructuur en software en services. Onbewust kom je Rittal overal tegen. Bijvoorbeeld bij een kruispunt waar de verkeerslichten worden aangestuurd via een schakelkast in de berm. De kastensystemen voor de Nederlandse markt komen vanuit het Duitse moederbedrijf naar de Rittal-vestiging in Zevenaar. Vanaf daar gaan de vloerstaande kasten en behuizingen naar klanten in heel Nederland.

Elektrische truck

“Dit vervoer hebben we geheel uitbesteed aan Melis Logistics”, vertelt Martijn Hengeveld, manager operations bij Rittal. “Wij zetten de leveringen ’s avonds klaar, zodat Melis er de volgende ochtend mee op weg kan. Dagelijks rijden er tien tot twaalf trucks, die elk circa tien klanten bezoeken. Sinds mei 2023 gebeurt dit ook met een elektrische truck. Melis had de truck aangeschaft en wij wilden deze graag uitproberen.”

Toegestaan in zero-emissiezones

Rijden met een elektrische truck heeft voor- en nadelen. Nick Broekhuysen, directeur van Melis: “Een voordeel is dat de truck 100% emissieloos rijdt. Daarnaast is de truck heel stil, waardoor hij bijvoorbeeld ook geweldig in te zetten is voor nachtdistributie.”

Nog een pluspunt is dat de elektrische truck is toegestaan in de dertig zero-emissiezones die in Nederlandse binnensteden gelden vanaf 2025. Bijvoorbeeld in Nijmegen (2025) en Arnhem (2026). Trucks die op diesel rijden, zijn niet zomaar toegestaan in deze zero-emissiezones; elektrische trucks wel. “En verder zorgt duurzaamheid, dus de inzet van een elektrische truck, voor extra punten in aanbestedingen”, noemt Martijn. “We zien deze duurzaamheidscriteria steeds vaker in aanbestedingen van overheden of van klanten van overheden.”

Op één accu naar alle klanten

Een nadeel van de e-truck is – nu nog – de actieradius. Deze is te klein om op één accu klanten van Rittal in bijvoorbeeld Noord-Nederland te kunnen bedienen. Nick: “We laden de truck ’s nachts op bij een van onze klanten, vlakbij onze vestiging. We hebben zelf namelijk nog geen geschikt snellaadpunt op onze vestiging, en Rittal ook niet. We plannen de ritten zo in, dat we op één accu alle klanten kunnen bezoeken. Dit betekent dat we niet met de e-truck naar bijvoorbeeld Zeeland of Groningen rijden, omdat we dan tussentijds zouden moeten bijladen.”

In 2030 moet er om elke 60 kilometer een laadpaal zijn langs de Europese snelwegen. Ook zou het helpen als enkele klanten van Rittal snellaadpalen zouden plaatsen. Hierdoor zou de e-truck tijdens het uitladen van de goederen kunnen bijladen. Bij andere klanten van Melis gebeurt dit al, vertelt Nick. “Daar koppelen we de trailer los van de elektrische trekker. Terwijl de trailer wordt geladen of gelost, wordt de accu van de trekker geladen met stroom.”

Sluitende businesscase?

Een elektrische truck is gemiddeld drie keer zo duur als een dieseltruck. Hoe zorgt Rittal voor een sluitende businesscase? Martijn: “Deze fase is voor ons nog een uitprobeerfase. De extra kosten van de elektrische truck berekenen we daarom niet door aan onze klanten. Als deze testfase voorbij is, evalueren we samen met Melis of we met een elektrische truck blijven rijden en of we in de toekomst verder gaan uitbreiden.”

Verduurzamen doe je samen

In het gesprek met Nick en Martijn valt vaak het woord ‘samen’. Martijn wilde dit interview graag samen met Nick doen. Martijn: “Verduurzamen moet je samen doen. Samen met je transporteur en samen met je klanten. We zien Melis niet als een leverancier, maar als een partner. Als je in gesprek gaat met elkaar, blijken er veel kansen te zijn om te verduurzamen.” Ook in gesprek met klanten ziet Martijn veel mogelijkheden om te verduurzamen. “Denk aan de consolidatie van vrachten of aan vaste afleverdagen. We hebben van diverse klanten de supply chain geanalyseerd. Waar we voorheen bijvoorbeeld vijf keer per week leverden, zijn we teruggegaan naar drie keer per week. Dat we hierdoor duurzamer én goedkoper werken, is voor de klant natuurlijk ook heel aantrekkelijk.”

HVO100 voor minder CO₂-uitstoot

Naast de elektrische truck zijn er nog andere manieren waarop Rittal en Melis hun logistiek verduurzamen. Sinds april 2023 rijden alle trucks van Rittal op HVO100. Voor de productie van deze biobrandstof zijn geen fossiele grondstoffen nodig. Daardoor zijn de CO₂-uitstoot en andere schadelijke emissies kleiner, zoals fijnstof, stikstof en zwavelemissies. Bij HVO100 is de CO₂-reductie zelfs 89%. Martijn: “Het ideale aan HVO100 is dat deze oplossing snel te realiseren is. Je tankt het gewoon bij het tankstation, alleen kies je een andere pomp. Aanpassingen aan je dieseltruck zijn niet nodig.” HVO100 is nog niet bij elk tankstation beschikbaar. Maar ook hier zie je dat je veel kunt bereiken door het gesprek aan te gaan. Nick: “Wij hebben contact gezocht met de brandstofleverancier van het tankstation waar onze trucks tanken. En gevraagd of een van de pompen kon worden aangepast naar een HVO100-pomp. Voor ons een kleine moeite, mét resultaat.”

Steeds vaker duurzaam

Melis rijdt ook met HVO100 voor opdrachtgever Lidl en diverse andere klanten. De transporteur voert zijn logistiek steeds vaker duurzaam uit, vertelt Nick. “We rijden met twee elektrische trucks, en wachten op de levering van nog twee e-trucks. We hebben voor verschillende merken gekozen, om te ervaren wat de voor- en nadelen van elk merk zijn. Daarnaast hebben we een hybride vrachtwagen, drie elektrische kooiapen (vorkheftrucks) en een elektrische bakwagen.”

Wachtlijst voor meer energie

Komt er met deze groei aan elektrisch materieel een uitbreiding van de laadinfrastructuur? “Jazeker”, vertelt Nick. “Hier houden we rekening mee bij de nieuwbouw van ons pand. Uiterlijk in 2027 moet deze nieuwbouw in Duiven klaar zijn. We hebben ook al een grotere elektriciteitsaansluiting en een groter transportvermogen aangevraagd. Maar helaas geldt hiervoor een flinke wachtlijst: pas in 2029 kunnen we meer elektriciteit krijgen.”

Open Dag Kunstwerk! Muziekschool

Op zaterdag 8 juni is het weer zover, de Open Dag van Kunstwerk! Muziekschool. Van 10.00 uur tot 14.00 uur is er van alles te beleven in Het Musiater in Zevenaar. Je gaat op een muzikale ontdekkingstocht, waarbij de docenten en leerlingen van Kunstwerk! je graag meer vertellen over hun passie.

Het cursusaanbod van Kunstwerk! is heel veelzijdig en biedt diverse mogelijkheden om je als muzikant te ontwikkelen. Hier kun je niet vroeg genoeg mee beginnen, al vanaf 6 maanden is er de cursus Muziek op Schoot. Verder kun je bij Kunstwerk! terecht voor muzieklessen op diverse instrumenten, zowel individueel als in een groepje. Ook volwassenen, beginnend of gevorderd, zijn welkom bij Kunstwerk!. De muzieklessen worden op diverse locaties in de Liemers gegeven. Droom je ervan om op het podium te staan? Dan is Theaterbeesten, de Popband of één van de koren wellicht wat voor jou!


Ben je er nog niet uit wat jouw favoriete instrument is? De Open Dag is het ideale moment om dit te ontdekken. Kom langs op zaterdag 8 juni a.s. en laat je verrassen door het cursusaanbod en neem een kijkje in het theater. In alle lokalen zijn er demonstraties van verschillende instrumenten te zien en in de theaterzaal is er live muziek verzorgd door docenten en leerlingen van de muziekschool.

Al met al belooft het een gezellige en muzikale dag te worden.

Locatie: Het Musiater- Bommersheufsestraat 62- Zevenaar

De toegang is gratis. Voor meer informatie: www.liemerskunstwerk.nl.