maandag, september 2, 2024
No menu items!
Liemers Actueel is vernieuwd
Home Blog Pagina 510

Leuke muziekcursussen bij het Musiater

Voor het schooljaar 2016/2017 verwacht het Musiater met diverse groepen op meerdere locaties van start te gaan met de volgende cursussen:

Primair Muziekonderwijs
Is muziek maken jouw grote passie? Geef je dan nu op voor PRIMO-1 en -2. In de PRIMO les ga je samen muziek maken door te zingen en op verschillende instrumenten te spelen.

PRIMO-1
Cursusduur: 38 lessen van 45 minuten in groepsverband.
Start: September 2016 (tussentijds instromen in overleg mogelijk).
Bestemd voor: Kinderen uit groep 3 van het basisonderwijs.
Lesinhoud: Er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van het muzikale gehoor en gevoel voor ritme door gebruik te maken van verschillende ritme-instrumenten.

PRIMO-2
Cursusduur: 38 lessen van 45 minuten in groepsverband.
Start: September 2016 (tussentijds instromen in overleg mogelijk).
Bestemd voor: Kinderen uit groep 4 van het basisonderwijs.
Lesinhoud: Naast het verder ontwikkelen van het muzikale gehoor en gevoel voor ritme, wordt er gewerkt aan kennis van het notenschrift door gebruik te maken van ritme-instrumenten en de blokfluit.

Voor het schooljaar 2016/2017 verwachten wij met diverse groepen op meerdere locaties van start te gaan. Voor meer informatie: www.hetmusiater.nl.

* De cursus vindt doorgang mits er voldoende aanmeldingen zijn.

Nieuwe leden jeugdraad van elf Boemelburcht gezocht

Boemelburcht is op zoek naar een aantal nieuwe leden voor de jeugdraad van elf voor het komende carnavalsseizoen!

Elke jongen die in Zevenaar op een basisschool zit en komend schooljaar in groep 7 kan zich aanmelden. Met deze oproep willen wij alle betreffende jongens in Zevenaar de kans geven om in de jeugdraad te komen en om zo een breder draagvlak voor het jeugdcarnaval in Zevenaar te bewerkstelligen waar in de toekomst iedereen zijn profijt van kan hebben.

Wil je meer weten zendt dan een berichtje naar jeugdraad@boemelburcht.info of kijk op www.boemelburcht.info.
Een verzoek aan de pappa’s en mamma’s willen jullie dit bericht aan jullie zoon doorgeven wanneer hij op een basisschool zit in Zevenaar en in groep 7. Bedankt.

Jan de Ruiter vertrekt als burgemeester van Zevenaar

Jan de Ruiter heeft besloten om op 1 september 2016 te stoppen als burgemeester van Zevenaar. Hij gaat Zijne Majesteit de Koning vragen hem eervol ontslag te verlenen. De 63-jarige De Ruiter vindt het tijd om ruimte te maken voor iemand die het gehele herindelingsproces met de gemeente Rijnwaarden kan leiden.

Ruimte maken

“Met veel plezier heb ik ruim 15 jaar in en voor Zevenaar gewerkt. Een paar grote projecten zijn afgerond of staan in de stijgers. Het is tijd om ruimte te maken voor iemand die de hele herindeling kan leiden.”, licht Jan de Ruiter zijn besluit toe.

In mei 2001 werd Jan de Ruiter benoemd tot burgemeester van Zevenaar. Toen die gemeente in 2005 fuseerde met de gemeente Angerlo tot de nieuwe gemeente Zevenaar, werd hij waarnemend burgemeester. Per 1 mei van dat jaar werd hij per Koninklijk Besluit benoemd tot burgemeester van Zevenaar en zes jaar later werd hij herbenoemd.

De burgemeester is met de commissaris van de Koning van Gelderland, de heer Clemens Cornielje, in overleg getreden. De commissaris zal met de fractievoorzitters in overleg gaan over de opvolging.

Nieuwe website voor de gemeente Doesburg

Burgemeester Loes van der Meijs en wethouder Ellen Mulder van Doesburg hebben gezamenlijk de nieuwe startpagina www.doesburg.nl ‘live’ gezet tijdens een feestelijke bijeenkomst met inwoners, bedrijven, ontwerpers, instellingen en webredacteuren. Deze startpagina biedt bezoekers de mogelijkheid naar de compleet vernieuwde website van de gemeente te gaan, toeristische informatie te bekijken of informatie over Doesburgse bedrijven te zien. En of dat nu met een computer, tablet of smartphone is maakt nu niet meer uit.

De startpagina geeft de keuze tussen de drie onderdelen ‘bezoekers’, ‘bedrijven’ en ‘gemeente’, die alle online informatie, producten en diensten van Doesburg bevat. Het zal het de bezoekers van de startpagina veel makkelijker maken online te vinden wat men zoekt. Op deze startpagina staat ook een evenementenkalender.

In samenwerking met Doesburgse culturele instellingen, de VVV en een groot aantal bedrijven is een website gemaakt voor toeristische bezoekers (en natuurlijk ook bewoners) van Doesburg. Op overzichtelijke wijze worden de diverse bezienswaardigheden, winkels, horeca en overnachtingsmogelijkheden gepresenteerd. Daarnaast is er een uitgebreid overzicht van de evenementen die gedurende het jaar in Doesburg plaatsvinden. Voor de bezoeker zal in één oogopslag duidelijk zijn hoe bruisend Doesburg is.

Ten tweede is er een handig overzicht van een groot aantal (toeristische) bedrijven en organisaties opgenomen.

Het derde onderdeel van de startpagina is de link naar de gemeentelijke website. Het uiterlijk van deze site is veranderd. Deze verandering maakt deel uit van het continue verbeteren van de digitale dienstverlening. Er is bovendien kritisch gekeken welke informatie, producten en diensten wel of niet op een gemeentelijke website thuishoren. De gemeentelijke website is zo ingericht, dat de thema’s waar de meeste mensen voor naar de website komen, bovenaan staan. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen die de website bezoeken hetzelfde willen, zoals een nieuw paspoort aanvragen, informatie over afvalinzameling of het doorgeven van een verhuizing. Natuurlijk staat er veel meer op de website, dat makkelijk is te vinden via de verbeterde zoekmachine.

Burgemeester Loes van der Meijs heeft bij de presentatie aangegeven dat de gemeente nadrukkelijk behoefte heeft aan feedback op de nieuwe website, omdat deze voortdurend in ontwikkeling zal zijn. Reageren kan via mail, twitter, via de website, maar vanzelfsprekend ook via de telefoon of door het sturen van een brief naar het stadhuis.

Stichting geeft zwembad Boskuul terug aan gemeente

Op dinsdag 14 juni heeft het bestuur van stichting Zwembad de Boskuul een gesprek gehad met Wethouder Winters over het zwembad de Boskuul waarin zij de wethouder heeft medegedeeld dat zij het zwembad met onmiddellijke ingang aan de gemeente teruggeeft. De stichting, die nog niet zo lang aantrad met het doel het zwembad te redden, is met de volgende officiële verklaring gekomen.

Verklaring:

Het Stichtingsbestuur geeft aan niet langer op de huidige manier door te willen met de gemeente vanwege de wijze waarop de gemeente zich volgens haar ‘aan zijn verantwoordelijkheid onttrekt’.Daarom heeft de stichting het zwembad teruggegeven aan de gemeente. Wel heeft de stichting toegezegd dat ze voor een correcte afhandeling zal zorgen tot uiterlijk 22 juli 2016 i.v.m. de lopende zwemlessen, toezicht, disco en schoonmaak. Concreet betekent dit dat de gemeente met ingang van heden operationeel en bestuurlijk verantwoordelijk is voor het zwembad.

De stichting geeft aan dat deze stap niet aan de inzet van alle vrijwilligers ligt, die zich tot het uiterste hebben ingespannen om het zwembad open te houden, maar aan de gemeente en de ontbrekende ondersteuning. De vier hoofdredenen waarom Stichting Zwembad de Boskuul het zwembad teruggeeft aan de gemeente zijn:

1.Niet realistische omzet
Bij de start op 1 juli 2015 heeft de gemeente aangegeven dat de geplande jaaromzet €131.000,- zou worden terwijl het bij de gemeente al jarenlang bekend was dat de omzet niet hoger zou zijn dan € 98.000,- (in 2013-2014). Dit geeft een structureel jaarlijks tekort van €34.000,- wat de stichting beschouwd als een onjuiste voorstelling van zaken. Het verbaast de stichting dat de gemeenteraad hier mee akkoord is gegaan.

2.Verborgen gebreken
Na de start op 1 juli 2015 is de stichting begonnen met het in kaart brengen van het achterstallig onderhoud waarbij al snel bleek dat de aangegeven voorziening van de gemeente volstrekt onvoldoende was. Er kwam voor € 175.000,- aan verborgen gebreken aan het licht die voor een groot deel al bekend waren bij de gemeente. Deze gebreken waren niet aan de stichting gemeld bij de start. De oplossing die de gemeente hiervoor aandroeg was dat de stichting hier een lening voor moest afsluiten om het mismanagement van de gemeente op te lossen, iets wat voor de stichting onacceptabel is.

3.Personele kosten
Direct op 1 juli 2015 zijn het aantal personele uren drastisch ingekrompen en gedeeltelijk ingevuld door vrijwilligers. Daarbij is gemeente de onderhandelingen begonnen over de inhuurkosten voor personeel na de overgang van het huidige personeel naar de sport BV in Zevenaar. Momenteel is hier na 11 maand nog steeds geen duidelijkheid over terwijl de verwachting is dat de personele kosten veel hoger zullen zijn dan de gemeente de stichting heeft voorgehouden.

4.Communicatie
Al vanaf de start heeft de stichting geprobeerd om in samenspraak met de gemeente te zoeken naar een oplossing voor de (verborgen) problemen. Echter telkens werden de onderwerpen doorgeschoven naar een later tijdstip. Het gevolg is dat er na 11 maanden nog steeds geen concreet voorstel vanuit de gemeente is. Hierdoor hebben de vrijwilligers en de stichting het gevoel dat zij niet serieus worden genomen door de gemeente. Sterker nog, zij hebben het gevoel dat zij door de gemeente aan het lijntje gehouden worden. Dit is voor de stichting en haar vrijwilligers geen acceptabele werkwijze. Bovengenoemde onderwerpen wijken financieel zodanig veel af van de werkelijkheid dat de stichting het onverantwoord vindt om deze financiële risico’s zelf af te dekken zonder de garantie voor extra inkomsten.

Het stichtingsbestuur vindt het teleurstellend dat dit zo is gegaan, maar ze is tegelijk trots op de inzet en ondersteuning van de vele vrijwilligers omdat ze daarmee gezamenlijk hebben laten zien dat ze met de verenigingen en vrijwilligers prima in staat zijn het zwembad te runnen maar stuk lopen op verantwoordelijkheid die bij de gemeente ligt. Het Stichtingsbestuur hoopt in de toekomst misschien nog een beroep op de vrijwilligers te mogen doen wanneer blijkt dat de gemeente alsnog in staat is het zwembad naar behoren aan de stichting over te dragen.

Cliëntondersteuning door MEE-Oost werkt prima

Cliëntondersteuning door MEE- Oost werkt prima, zo blijkt uit de evaluatie over 2015. De gemeente is vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 verplicht om te zorgen voor onafhankelijke cliëntondersteuning voor inwoners met een hulpvraag. ‘Mee-Oost voert de onafhankelijke cliëntondersteuning goed en zorgvuldig uit en cliënten en organisaties zijn er zeer tevreden over’, aldus wethouder Peter Bollen van de gemeente Doesburg.

Er zijn wel twee aandachtspunten die de huidige cliëntondersteuning nog beter kunnen maken. Inwoners hebben vaak al in een vroeg stadium contact met MEE-Oost. Soms al voor het eerste contact dat iemand met de gemeente heeft over een hulpvraag. Voor deze voorliggende, preventieve hulp krijgt MEE-Oost extra uren beschikbaar. Daarnaast is de bekendheid van de cliëntondersteuning onder inwoners nog te laag. Ook daar zal aandacht aan worden besteed.
Door de Wmo 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor veel taken op het gebied van zorg, werk en inkomen en jeugd. De gemeente moet er voor zorgen dat inwoners voldoende hulp en ondersteuning krijgen bij de gesprekken en het contact met de gemeente. Inwoners mogen altijd iemand meenemen naar een gesprek. Dat kan een familielid of een andere bekende zijn. Maar zeker bij complexere vragen kan dat ook een professionele ondersteuner zijn. Deze cliëntondersteuning moet gratis, levensbreed (van jong tot oud over alle mogelijke onderwerpen) en onafhankelijk zijn. Onafhankelijke cliëntondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning draagt namelijk bij aan de zelfredzaamheid en participatie van inwoners. En dit zijn belangrijk doelen van de Wmo 2015. In Doesburg heeft MEE- Oost deze taak gekregen.

Ondanks dat de eerste evaluatie goed is, zijn er toch enkele verbeterpunten te noemen. Het eerste verbeterpunt betreft de preventieve en laagdrempelige hulp die MEE-Oost nu al vaak geeft. Zo wordt Mee-Oost regelmatig gevraagd voor hulp en advies nog voordat de gemeente in beeld is. Hierdoor worden problemen snel opgelost en wordt voorkomen dat problemen groter worden. Daarom zet de gemeente Doesburg deze preventieve vorm van hulp vanaf nu structureel in. MEE-Oost krijgt daarvoor extra uren van de gemeente beschikbaar. Een tweede punt van verbetering is dat de mogelijkheid van cliëntondersteuning nog niet echt bekend is bij de inwoners. Daar zal de komende tijd extra aandacht aan worden besteed.

Foto: wethouder Peter Bollen

Optreden Bach Collegium Rhenanum in kerk Elten

Op zondag 26 juni presenteert het Bach Collegium Rhenanum in haar “Abendmusik” wederom een Cantate van J.S. Bach: BWV 93: “Wer nur den lieben Gott läßt walten”. De toegang is gratis. Onvermijdelijk is er na afloop een, naar wij hopen, goed bedachte collecte.

De Cantate heeft een bezetting van vier solisten: sopraan, alt, tenor en bas, strijkers, twee hobo’s, fagot en Basso Continuo en natuurlijk koor. Naast de Cantate worden bovendien drie delen uit Das Musikalisches Opfer ten gehore gebracht: De Canone Perpetuo en de twee eerste delen uit de beroemde Triosonate voor viool, traverso/blokfluit, viola da gamba en klavecimbel.
In de rubriek: Texte/Gedanken spreekt Susanne Greven.

Vocale solisten zijn Karin Schulte (sopraan), Annette Stallinga (alt), Roelof Polinder (tenor) en Janko Fraanje (bas). Solistische instrumentale medewerking wordt verleend door o.a. Veronika Hoffmann-Schneider (concertmeester) en viool-solo, Eva Elgeti en Saskia van Boven, hobo, Winfried Kessler-Rode Viola da Gamba, Hans Linnartz, blokfluit en Clemens Janßen klavecimbel, Ineke van der Lee, fagot, Jet Gisolf, violoncello/continuo en Wim Wijting, orgel/continuo, samen met de strijkers van het Bach Collegium Rhenanum.
Dirigent is Hans Linnartz.

Ook dit Cantate-Concert vindt plaats onder auspiciën van de Duits-Nederlandse cultuur-vereniging “Liemers-Niederrhein” en wordt uitgevoerd door het Bach Collegium Rhenanum.

Graag attenderen wij u in het bijzonder op enkele hoogtepunten in het jaarprogramma van het BCR
met name de uitvoering van Bach’s Hohe Messe op zondag 27 november, in de Christus-König-Kirche (Lindenallee 99) in Kleef.

Peter Werkman nieuwe gemeentesecretaris Doesburg

Het College van Burgemeester en Wethouders van Doesburg heeft bekendgemaakt met veel genoegen de heer Peter Werkman te benoemen tot gemeentesecretaris van de Gemeente Doesburg. Hij treedt per 1 september 2016 in dienst bij de gemeente.

De heer Werkman is 53 jaar en heeft ruime ervaring opgedaan in het openbaar bestuur. De afgelopen tien jaar werkte hij bij de BMC-groep en Public Spirit voor diverse opdrachtgevers als manager HRM, organisatieadviseur, verandermanager en interim-gemeentesecretaris. Daarvoor was hij hoofd Personeel, Organisatie en Informatie van de gemeente Nijmegen. Eerder werkte hij bij de FNV als bestuurder en cao-onderhandelaar. Peter Werkman is gehuwd, heeft twee studerende kinderen en woont in Dieren.

Met deze benoeming is het managementteam van de gemeente weer compleet. Het bestaat vanaf 1 september 2016 uit Peter Werkman als gemeentesecretaris, André Putker als manager fysiek domein, Marieke Salemink als manager sociaal domein en Rob Pere als manager bedrijfsvoering.

Piet van Elteren, die sinds de zomer van 2015 de functie van interim-gemeentesecretaris heeft vervuld, neemt per 30 augustus afscheid van de gemeente Doesburg. Hij blijft wel interimgemeentesecretaris in de gemeente Rijnwaarden.