zaterdag, september 28, 2024
No menu items!
Liemers Actueel is vernieuwd
Home Blog Pagina 262

‘Een leven lang in de Liemers’

Voor de rubriek De Liemers Werkt bezoeken we regelmatig een ondernemer of medewerker van een Liemers bedrijf.

Naam?

“Pascal Bos, 49 jaar. Ik woon in Didam, maar werk bij JAZO Zevenaar bv. Daar ben ik Manager Engineering en zorg ik voor het aansturen en coachen van de engineers.”

Wat is er zo mooi aan techniek?

“Ik heb altijd iets gehad met techniek. Ik begon op Landeweer in de Liemers en stroomde daarna steeds door naar hogere niveaus. Ik begon vervolgens als technisch tekenaar bij het bedrijf Besi. Daar werkte ik een tijdje samen met Axel Jansen. Die samenwerking verliep erg plezierig en later kwam ik dan ook bij zijn bedrijf JAZO terecht! Nu maak ik technische oplossingen voor ventilatie en toegang van techniekruimtes. Bij JAZO kan ik zien hoe mijn tekeningen werkelijkheid worden, want ze worden tien meter verderop echt gemaakt door mijn collega’s. Dat is natuurlijk prachtig! Ook heb ik bewondering voor ons pretbeleid. ‘Pret’ staat voor positief, respect, enthousiasme en teamwork. We proberen te lachen en gezellig te blijven, in plaats van samen chagrijnig worden. Die positieve instelling past wel bij mij!”

Vrije tijd?

“Dat betekent voor mij muziek! Ik begon op de blokfluit en speelde daarna lang klarinet. Om bij mijn twee ooms in de band te komen, moest ik ook basgitaar en saxofoon kunnen spelen. In elf weken tijd studeerde ik veertig nummers in. Daarna heb ik negen jaar lang op bruiloften en feesten gespeeld!”

Liemers?

“Ik ben in Didam opgegroeid en daar nooit meer weggegaan. Daar zit de muziekvereniging waar ik les kreeg, daar woont mijn familie en op mijn achttiende leerde ik er ook mijn vrouw kennen. We wonen er nog steeds, samen met onze twee dochters.”

Mooiste plekje?

“Didam natuurlijk! Ik weet niet of ik er ooit nog weg wil. Het voelt gewoon zo vertrouwd.”

 

Door: Kyra Sannes

Foto: Ilya van Kersbergen

DLHG COURANT NUMMER 41 – VRIJDAG 13 SEPTEMBER 2019

De Liemers Helemaal Goed Courant wordt huis aan huis in de Liemers bezorgd. De nieuwste editie van De Liemers Helemaal Goed Courant is ook online te lezen. Op deze pagina de laatste editie.

Klik hier voor de editie van vrijdag 13 september

Persbericht

Fair met Flair groot succes!

In het kader van het 50 jarig jubileum van Kruitwagen Kledingverhuur  en onder het mom “wie jarig is trakteert” was het idee voor de Fair met Flair geboren.
Al gauw werd duidelijk dat de locatie Wip Inn te klein zou zijn en werd er uitgeweken naar het sfeervolle Tichelpark in Oud Zevenaar. Mede dankzij de medewerking van de gemeente Zevenaar.
Afgelopen zondag 8 september jl. was het dan zover en wat was het een feest!
Met 77 deelnemende bedrijven, modeshows, live muziek, dans en een cateringplein was het een evenement van formaat.

Verrassend anders!
Uiteraard speelde het mooie weer een grote rol, maar de organisatie stond als een huis. Er was een grote variatie onder de deelnemende bedrijven, zodat er voor iedereen wel iets interessants te zien was. Ook aan de kinderen werd gedacht zodat de papa’s en mama’s heerlijk konden genieten van een hapje en een drankje. Uiteraard werden er o.a. adembenemende galajurken gepresenteerd op de catwalk.

Goed doel “Make a Wish”
Kruitwagen Kledingverhuur draagt  “Make a Wish Nederland” een warm hart toe, welke kinderen met een ernstige ziekte een onvergetelijke ervaring wil geven. Daarom is hier op de Fair met Flair aandacht aan besteed d.m.v. een loterij. De opbrengst van deze loterij is maar liefst € 1.264,-  geworden en op de fair is de cheque overhandigd aan een afgevaardigde van Make a Wish Nederland.

Twee wensen in vervulling
Op de Fair met Flair zijn ook twee wensen in vervulling gegaan; Aimeé wilde beroemd worden en heeft als model op de catwalk gelopen en samen gezongen met zangeres Priscilla. En Sam wilde een ontmoeting met meneer Warboel en hij mag straks als VIP gast aanwezig zijn bij de Sinterklaasshow in Doetinchem.  Dit gaf de Fair met Flair voor initiatiefneemster Monique Kruitwagen een bijzonder gouden randje.

Zevenaar Fair rijker?
Of Zevenaar nu echt een Fair rijker is zal nog moeten blijken, maar in ieder geval kan teruggekeken worden op een succesvolle Fair met Flair met veel publiek, een ongedwongen ambiance op een sfeervolle locatie. Mede dankzij de vele vrijwilligers, medewerking van gemeente, verenigingen, buurt, brandweer, EHBO etc. is het een waar feest geworden!

Team Duiven Alpe d’HuZes haalt enorm bedrag op voor KWF

DUIVEN – Op donderdag 6 juni nam Team Duiven alweer voor de 7e keer deel aan de Alpe d’HuZes. Hét evenement waar duizenden fietsers en wandelaars de Alpe d’HuZes beklimmen voor het KWF. Team Duiven nam dit jaar deel met een team van 15 wandelaars en fietsers onder leiding van Sjon en Britt Gieling.

 

Na een lange voorbereiding was het zo ver om naar Frankrijk af te reizen. Het beloofde een prachtige week te worden met een lach en een traan. 2 teamleden zijn op woensdag gestart tijdens de Alpe d’HuZes en zorgden op donderdag voor de ondersteuning boven op de berg. Op donderdag stonden 8 wandelaars en 5 fietsers om half 6 aan de start, ieder met zijn eigen doel. Na een hele dag afzien onder het motto ‘’opgeven is geen optie’’ kwam de laatste deelnemer van Team Duiven om 19.00 over de finish en had ieder zijn persoonlijke doel bereikt, van 1 tot 4 beklimmingen. Team Duiven beklom tijdens de koersdagen 32 keer de legendarische ‘’Nederlandse’’ berg.

 

De beklimmingen tijdens de koersdagen waren persoonlijke successen, maar het belangrijkste doel was om zoveel mogelijk geld op te halen voor het KWF. Team Duiven organiseerde het hele jaar diverse activiteiten. Naast het trainingstenue waar bedrijven een logo op konden ‘’kopen’’ werden er een bingo, spinningmarathon, hortensiaverkoop en een diner georganiseerd. Dit resulteerde in een prachtig bedrag van ruim € 60.000,- voor het KWF.

 

Alpe d’HuZes 2019 zit erop. Vanaf oktober gaat Team Duiven weer beginnen met de voorbereidingen voor Alpe d’HuZes 2020 om zoveel mogelijk geld op te halen voor het KWF, zodat niemand meer dood hoeft te gaan aan kanker.

 

Geen kosten meer voor gratis huwelijken en geregistreerd partnerschap in gemeenten Duiven en Westervoort

Afgelopen maandag 2 september 2019 is er een onderzoek gepubliceerd. In dit onderzoek ging het over vijf gemeenten in Nederland die kosten vragen voor een gratis huwelijk. De gemeenten Duiven en Westervoort zijn twee van deze vijf gemeenten. Beide gemeenten vinden het erg vervelend wat er is gebeurd en gaan er voor zorgen dat er in beide gemeenten echt gratis getrouwd kan worden.

Fout herstellen

Na alle persvragen hebben beide gemeenten gekeken waar het mis is gegaan. Beide gemeenten hebben de regels verkeerd geïnterpreteerd. Dit is een fout die wij hebben gemaakt en dit gaan we herstellen. Vanaf nu kunnen inwoners op de maandagochtend om 09.00 uur en om 09.30 uur in de gemeente Duiven en om 10.00 uur en 10.15 uur in de gemeente Westervoort, daadwerkelijk gratis trouwen.

Terugbetaling

Elk bruidspaar/geregistreerde partners dat toch betaald heeft voor een gratis huwelijk/partnerschap, kan het geld terug vragen. Op de websites van beide gemeenten staat een formulier onder het kopje: trouwen en geregistreerd partnerschap. Daar staat een kopje: terugbetaling gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap. Dit formulier kunnen de bruidsparen/geregistreerde partners invullen om het geld terug te krijgen. Er gelden wel een aantal voorwaarden:

–           Elk bruidspaar/geregistreerde partners moet zich binnen vijf jaar melden bij de gemeenten om het geld terug te krijgen;

–           het geldt alleen voor een gratis huwelijk/geregistreerd partnerschap op de maandagochtend om 09.00 uur en om 09.30 uur in de gemeente Duiven en om 10.00 uur en 10.15 uur in de gemeente Westervoort en niet voor de huwelijken/geregistreerd partnerschap op de dagen maandag, buitenom de gratis tijdstippen, tot en met zondag.

De kosten voor het trouwboekje vallen niet onder de terug te vragen kosten.

Persoonlijke brief

Omdat beide gemeenten het erg vervelend vinden wat er is gebeurd, wordt alles in het werk gesteld om alle bruidsparen/geregistreerde partners te bereiken met een persoonlijke brief. In deze brief staat een uitleg met daarin de verwijzing hoe de bruidsparen/geregistreerde partners hun geld terug kunnen vragen. De brieven worden zo snel mogelijk verstuurd.


Laatste ronde Groenspreekuur voor bewoners buitengebied Duiven

Bent u woonachtig in het buitengebied van Duiven? Wilt u streekeigen bomen en struiken aanplanten op uw erf of daarbuiten? Maar weet u niet welke geschikt zijn? U kunt zich voor de laatste keer aanmelden voor het Groenspreekuur op 3 oktober waarbij een adviseur van Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) erfeigenaren helpt met een beplantingsplan. Het kan gaan om bomen en struiken op het erf zoals meidoorn, Gelderse roos maar ook om landschapselementen als singels, houtwallen en poelen buiten het erf. Dit draagt niet alleen bij aan het versterken van het streekeigen landschap, maar ook vogels, vlinders, wilde bijen en planten profiteren hiervan. Meld u voor het laatste Groenspreekuur aan via de website van SLG via www.landschapsbeheergelderland.nlonder Activiteiten > Beplantingsacties.

 

Werkwijze

Op het Groenspreekuur op donderdag 3 oktober kunnen grondeigenaren hun individuele beplantingswensen voorleggen aan adviseur Ruud Borkes van SLG om samen te komen tot een uitgewerkt beplantingsplan voor hun grond. U kunt uw gesprek vooraf voorbereiden met hulpmiddelen zoals een schetspapier, handreiking en fruitlijst op www.landschapsbeheergelderland.nl. Het Groenspreekuur vindt plaats tussen 13.00 en 21.00 uur in Dorpshuis Groessen, Isidorusplein 4 in Groessen. U wordt na aanmelding gebeld om het tijdstip af te spreken.

 

Duiven, Groessen en Loo in het Groen
Het Groenspreekuur is kostenloos en komt voort uit het beplantingsproject ‘Duiven, Groessen en Loo in het Groen’.De afgelopen twee jaar zijn er in dit project door de bewoners al meer dan 21.000 stuks streekeigen bomen en struiken geplant op eigen terrein. Door gebruik te maken van streekeigen soorten wordt het landschap aantrekkelijker voor allerlei diersoorten. Ook vanuit cultuurhistorisch oogpunt krijgt het perceel en het omliggende landschap meerwaarde wanneer er inheemse plantsoorten staan.

Plantdag
Op basis van alle individuele beplantingsplannenwordt een gezamenlijke bestelling gedaan. Deelnemers ontvangen tijdens een feestelijke plantdag hun bomen en struiken. De combinatie van gezamenlijke inkoop en de subsidie maakt dat de eigen bijdrage beperkt kan blijven. Na de plantdag zal het buitengebied van Duiven nog meer landschappelijk zichtbaar versterkt en verfraaid zijn.

 

Cursus Leven in je lijf in Westervoort

Deze september wordt voor het eerst de cursus Leven in je lijf in Westervoort gegeven. Deze cursus lichaamswerk bestaat al 10 jaar en komt nu voor het eerst in Westervoort!
Het is een cursus voor mensen die zichzelf persoonlijk willen ontwikkelen en/of voor iedereen die lichter, energieker en vrolijker in het leven wil staan.
Als het stroomt in je lijf, stroomt het in je leven. Je gevoelens, lichaam en geest zijn namelijk een samenhangend geheel.

In de cursus leren de deelnemers om via ademhaling, contact en lichaamsgerichte oefeningen meer ontspanning te vinden, maar ook meer zelfbewustzijn en levendigheid. Luisteren naar je gevoel en daarnaar handelen, je grenzen aangeven en nee zeggen als je iets niet wilt zijn belangrijke elementen uit de cursus.

De cursus bestaat uit zes maandagavonden (start 30 september) en 2 zaterdagen en wordt gegeven door lichaamsgericht therapeuten Mathilde Vreugdenhil en Anke van Diepenbeek.

Geïnteresseerden kunnen deelnemen aan een van de gratis open lessen: 21 september van 10 tot 12.30 of 23 september van 19.00 tot 21.45 in het CCG De Liemers (graag wel vantevoren aanmelden via info@lichaamswerkarnhem.nl).
Meer informatie kunt u vinden op www.lichaamswerkarnhem.nl onder Leven in je lijf.

Op de foto: Anke en Mathilde

Verhalen gezocht over ‘Helden’

Jaarlijks wordt in de maand maart de ‘Waeke van het Achterhoekse en Liemerse Boek’ gehouden. Ter gelegenheid daarvan wordt het boekenweekgeschenk Flonkergood uitgegeven. De organisatie roept voor de uitgave 2020 op tot inzending van verhalen en gedichten over het thema ‘Helden’.

Iedereen die over dit onderwerp zijn of haar verhaal kwijt wil, wordt van harte uitgenodigd om een bijdrage in te sturen. De beste verhalen worden geplaatst in Flonkergood. Een aantal auteurs wordt uitgenodigd om hun verhaal voor te dragen tijdens de aftrap van de ‘Waeke van het Achterhoekse en Liemerse boek’ op  zondag 1 maart 2020. (locatie is nog niet bekend).

Thema
Helden: wie is jouw held. Een oorlogsheld, de brandweerman die iemand redt uit een brandend huis of iemand die er altijd voor je is, de held openbaart zich in vele varianten. Wij zijn benieuwd naar de helden die in de verhalen naar voren komen.

Reglement inzendingen voor Flonkergood 2020
1. Het organiserende comité is een samenwerkingsverband tussen Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers, de Dialectkring Achterhook en Liemers en de Vrienden van de streektaal Lochem en umgeving.
2.  De bijdragen voor deze bundel dienen geschreven te zijn in één van de Achterhoekse of Liemerse dialecten.
3.  Van de deelnemers wordt gevraagd een kort verhaal te schrijven over het thema ‘Helden’ van max. 500 woorden. Gedichten max. 32 regels, inclusief witregels. Teksten die langer zijn worden niet in behandeling genomen. Per auteur mogen maximaal drie verhalen/gedichten worden ingezonden. Het ingezonden werk moet authentiek zijn en mag niet eerder zijn gepubliceerd.
4. De bijdragen dienen als word-document per e-mail te worden aangeleverd via  info@ecal.nu. Bij de tekst vermelden: naam, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres.
5. De inzendtermijn voor de bijdragen eindigt op 15 november 2019.
6. De auteurs ontvangen geen honorarium voor hun bijdrage. Zij houden wel de beschikking over het auteursrecht.
7. De organisatie zal de ingezonden bijdragen selecteren die in de uitgave worden opgenomen. Er is geen beroep mogelijk tegen de keuze die wordt gemaakt.
8. In alle andere punten, waarin dit reglement niet voorziet, beslist de organisatie.

– De bijdragen moeten uiterlijk 15 november 2019 als word-document en per e-mail worden ingestuurd naar: info@ecal.nu (let op: dit is een ander mailadres dan voorgaande jaren)

Foto: Ruud Hamburger.