“Wat de meeste wagenbouwers doen, is ‘braoje’. Vanavond leren ze echt lassen”, zegt Edwin van Onna, bestuurslid van De Vrolijke Drammers. De Loilse carnavalsvereniging gaf vrijdagavond een vervolg aan het project Kunst en Carnaval met de eerste van vijf workshops voor wagenbouwers.
In de garage van autobedrijf Frans Godschalk kwamen vijftien bouwers van carnavalswagens bij elkaar om de fijne kneepjes van het technisch lassen in de praktijk te leren. Docenten waren de specialisten Harald Wenting en Frans Godschalk. “We gaan vanavond een fietsje van ijzer maken”, zegt Godschalk tegen de 12-jarige Siebe Gies, die de workshop samen met vijf bouwers van zijn carnavalsgroep De Vruutdruuvels volgt.
Met het MIG lasapparaat last hij eerst de wielen aan de tussenstang. Vervolgens komt er een standaard aan, zodat het geheel al kan staan. Als bescherming tegen de felle straling dragen de bouwers een masker. “Zo voorkom je lasogen”, zegt Wenting uit. “Zelf gebruik ik ook altijd een zonnebrandcrème met factor 50. Als je veel last, kun je namelijk verbranden.”
Voor Siebe is het de eerste keer dat hij last. Samen met zijn vrienden bouwt hij dit jaar voor de vierde keer een carnavalswagen, maar het lassen lieten de jongens tot nu toe over aan hun ouders. “Wij hielden ons vooral bezig met opvullen, plakken en schilderen. Om zelf te ervaren hoe je moet lassen, hebben we ons opgegeven voor de workshop. Het is best lastig om vormen te maken en soms blijft het lasapparaat vastplakken aan het ijzer. Van Frans hebben we een aantal tips gekregen om dat te voorkomen. Hij vertelde bijvoorbeeld dat we het lasapparaat niet op, maar tussen het ijzer moeten houden.”
Techniek
Ook Jos Volkers en Henk Visser van carnavalsgroep De Wasbredden uit ’s-Heerenberg zijn vrijdagavond de ‘bult’ overgekomen om zich de techniek van het lassen eigen te maken. “Deze techniek kennen we bij ons niet”, zegt Volkers. “Wij werken nog veel met hout, gaas en papier-maché, maar daar kun je niet zulke mooie ronde vormen mee maken als met ijzer.”
De twee ’s-Heerenbergenaren hebben zich voor alle workshops ingeschreven, maar zijn tot nu toe alleen voor de lasworkshop geselecteerd. “We willen graag de basistechnieken van het carnavalswagen bouwen leren”, vertelt Visser. “Zodat we die dit jaar al kunnen toepassen. We beginnen klein, ook omdat we op dit moment geen bouwlocatie hebben en als loopgroep meedoen in de Waskupenoptocht. Uiteindelijk hopen we echter volleerd wagenbouwers te worden.”
Kunst en Carnaval is in 2010 ontstaan op initiatief van carnavalsvereniging De 11jes uit Nieuw-Dijk. Zij wilde door middel van workshops een kwaliteitsimpuls geven aan de pronkzittingen en het wagen bouwen. De jeugd volgde een workshop drama en de jonge wagenbouwers kregen tips over vormen en kleuren. De Vrolijke Drammers willen Kunst en Carnaval dit jaar verder uitbreiden en verdiepen.
Praktisch
“De workshops waren toen vooral theoretisch”, zegt Van Onna. Hij gaf voor een aantal verenigingen in Montferland zelf de workshop ‘vormen en kleuren’. “Nu zijn ze heel praktisch. Deelnemers leggen vanavond zelf een lasje. Tot en met 22 november zijn er nog vier workshops en die zijn ook allemaal op de praktijk gericht. Volgende keer zijn we bij carnavalsgroep De Dröllekes en gaan we aan de slag met het maken van carnavalskoppen.”
Vervolgens krijgen de wagenbouwers nog les in ‘opvullen, modelleren, techniek en constructie’ en ‘kleur en spuitwerk’. Kunst en Carnaval wordt dit jaar afgesloten met de workshop ‘straattheater in 30 seconden’. Die laatste is ook geschikt voor loopgroepen.
Van Onna: “Dan hebben we alle facetten van het bouwen van een carnavalswagen gehad. Op deze manier hopen we de carnavalsoptochten in heel Montferland een kwaliteitsimpuls te geven. Vroeger moest je alles zelf uitvinden, nu helpen we elkaar om het niveau op te krikken.”
FOTO
Frans Godschalk laste samen met de deelnemers aan de eerste workshop in het kader van het project Kunst en Carnaval vrijdagavond een fietsje van ijzer. Foto De Vrolijke Drammers
Bijdrage: Natasja Scheerder