De gemeente heeft in de afgelopen maanden onderzoeken uitgevoerd naar de ervaringen van inwoners die op grond van de Wmo of de Jeugdwet ondersteuning ontvangen. Inwoners van Westervoort zijn overwegend positief over de ondersteuning die zij via de gemeente hebben ontvangen en de manier waarop zij geholpen zijn bij problemen die zij ervaren.
Wmo
Voor dit onderzoek (uitgevoerd door een onafhankelijk bureau) hebben 144 mensen een vragenlijst ingevuld. Om toegang te krijgen tot ondersteuning moeten mensen contact opnemen met het Goed voor Elkaar team Westervoort. De ervaringen met dit team zijn positief maar op onderdelen is zeker verbetering mogelijk. Zo is 72 % van de mensen snel geholpen maar het resultaat kan beter. Van alle mensen die aan het onderzoek hebben meegedaan heeft 48 % een zogenaamd keukentafelgesprek gehad. Opvallend hierbij is dat slechts 30 % wist dat zij een beroep konden doen op onafhankelijke (en gratis) cliëntondersteuning. Dit moet sterk verbeterd worden zodat mensen weten dat zij terecht kunnen bij de gemeente.
De ervaringen met het gesprek zijn desondanks zeer positief. Op alle aspecten geeft 75 tot 80 % aan (zeer) tevreden te zijn. Daarmee zijn de mensen uit Westervoort meer tevreden dan inwoners van vergelijkbare gemeenten.
Jeugd
Aan dit telefonisch onderzoek hebben 37 ouders deelgenomen. Zij zijn daarbij gevraagd naar de ervaringen met de toegankelijkheid van voorzieningen, de ervaringen met de uitvoering van de zorg en het effect van de hulp.
Van de ouders weet 86% waar ze moeten zijn als ze hulp nodig hebben. Dit is aanzienlijk hoger dan bij andere gemeenten waar hetzelfde onderzoek is uitgevoerd. Daar weet slechts 68 % waar ze terecht kunnen. De snelheid waarop mensen geholpen worden wijkt met 64 tegen 62 % niet echt af maar daarentegen hebben in Westervoort veel meer mensen de ervaring dat zij de hulp kunnen krijgen die zij nodig hebben: 85 % tegen 71 % in de referentiegroep.
Opvallende punten
De ervaringen met de uitvoering van de zorg zijn op alle onderdelen die in de enquête zijn gevraagd zeer goed tot zelfs uitmuntend en bovendien (veel) positiever dan in de referentiegroep. Enkele opvallende punten (met antwoorden vaak/altijd):
- de organisaties werken goed samen: 74 % tegenover 59 %;
- beslissingen worden samen met mij genomen: 100 % tegen 81 %;
- ik word met respect behandeld door de hulpverleners: 97 % tegen 91 %.
De ontvangen hulp levert op meerdere aspecten een positief effect op. Bij het opgroeien, ervaart 96% vooral een beter gevoel en 92 % ervaart ook een beter gedrag en dat het thuis beter gaat.
De zelfstandigheid van de meeste jeugdige lijkt door de hulp te verbeteren en ook de zelfredzaamheid is bij een belangrijk deel van hen toegenomen.
De deelnemers aan dit onderzoek konden ook aangeven wat naar hun mening beter kan en wat goed gaat. Verbeteringen zijn nodig op de onderwerpen wachttijden, communicatie en (minder) wisselingen in hulpverleners of contactpersonen. Het gaat volgens het onderzoek goed met de professionaliteit en vriendelijkheid van de hulpverleners en het effect van de hulp of ondersteuning.