Jan Peter Balkenende heeft donderdagavond 4 februari de prestigieuze ondernemersprijs in Nederland, de titel Onderneming van het Jaar 2015 overhandigd aan ATAG Nederland BV. De voormalig minister-president sloot de finale, zondagmiddag 7 februari uitgezonden op RTL7, af met de overhandiging van een cheque ter waarde van 100.000 euro.
ATAG Nederland – met het hoofdkantoor in Duiven – werd geselecteerd uit 324 deelnemende bedrijven, die volgens onderzoek van het organiserende Nationaal Business Succes Award-instituut en de deskundige vakjury een opmerkelijke bijdrage leveren aan de Nederlandse economie. Tijdens de gala-opnamen in Studio 21 werden er nog vier andere finale-awards en 15 sub-awards toebedeeld aan bijzonder presterende Nederlandse ondernemingen.
Achterhoek
ATAG Nederland ontwikkelt, produceert en vermarkt innovatieve keukenapparatuur onder de merknamen ATAG, ETNA en Pelgrim. De merken ATAG en Pelgrim vinden beiden hun oorsprong in de Achterhoek, in respectievelijk Ulft en Gaanderen.
Opvallend was dat de jury van de Nationale Business Succes Award het unaniem eens was dat ATAG Nederland de winnaar van de hoofd-award moest worden. ”ATAG Nederland is met haar merken ATAG, Pelgrim en ETNA een toonbeeld van oer-Hollands ondernemerschap en innovatie, bekend in vrijwel elk Nederlands huishouden en ook wereldwijd exporterend”, stelt juryvoorzitter Steven van Eijck (voorzitter vereniging RAI). “ATAG is letterlijk en figuurlijk een ‘household name’ en beschikt naar oordeel van de jury over een duidelijke missie, visie en strategie voor de komende jaren. Het beschikt over een eigen R&D- en productieafdeling, waar innovatieve keukenapparaten worden ontwikkeld, die vervolgens wereldwijd met succes op de markt worden gebracht. En wat tamelijk uitzonderlijk is: het is één van de weinige bedrijven die de afgelopen jaren minder omzet heeft gemaakt, maar wel méér winst. Alle activiteiten binnen ATAG Nederland kenmerken zich door passie voor koken, entrepreneurship, perfect inspelen op de markt en consumentgericht zijn. Koken is plezier en dat wil ATAG Nederland uitstralen en overbrengen. Door voortdurend in te spelen op de laatste trends en ontwikkelingen in een continu bewegende markt, weet ATAG Nederland bij zowel retailers als consumenten onderscheidend vermogen te creëren. Marketing, verkoop, productontwikkeling, innovatie, service, marktsegmentatie, sustainability… alles staat bij ATAG Nederland op het hoogste niveau. Kortom, het is een bedrijf waar alles aan klopt, waar ambitie en passie samengaan en dus de terechte winnaar van de Nationale Business Succes Award!”
Over het Nationale Business Succes Award Instituut
Het Nationale Business Succes Award Instituut nomineert sinds 2011 jaarlijks de beste bedrijven van Nederland in specifieke branches op basis van strenge selectiecriteria. Een Succes Award wordt op basis van onderzoek toegekend aan ondernemingen die excellente resultaten hebben bereikt in hun branche en een lichtend voorbeeld zijn van succesvol ondernemen. De Nationale Business Succes Award is de eerste en de enige jaarlijkse ondernemersprijs van Nederland, met een eigen televisieprogramma en een hoofdprijs van 100.000 euro.
De missie van het Nationale Business Succes Award Instituut is tweeledig: het delen van actuele innovaties en kennis over de succesfactoren van ondernemingen in Nederland via (crossmediale) aandacht, en het versterken van het succes, de merkbekendheid en de company pride van de genomineerde ondernemingen via deze ondernemersprijs en het platform van de Nationale Business Succes Award.
De huidige editie van Nationale Business Succes Award (2016), inclusief het aanverwante tv-programma De Succesfactor, is gestart in februari en wekelijks tot einde 2016 te volgen op RTL7, zondags om 13:55 uur. De finale van editie 2015 werd op zondag 7 februari 2016 om 14.30 uur uitgezonden op RTL7.