dinsdag, december 3, 2024
No menu items!
Liemers Actueel is vernieuwd
HomeDoesburgAanvraag bijstandsuitkering gemakkelijker

Aanvraag bijstandsuitkering gemakkelijker

Inwoners sneller en beter geholpen

 Vanaf 1 april is het aanvragen van een bijstandsuitkering gemakkelijker. De oude manier was omslachtig en weinig effectief. Reden om het aanvraagproces onder de loep te nemen.

 Vanaf 1 april kunnen inwoners zich direct melden bij de gemeente voor een bijstandsuitkering. Na de melding krijgt men een meldingsgesprek. Tijdens dat eerste gesprek bekijkt men of iemand gelijk aan het werk kan. Dan is een aanvraag voor een bijstandsuitkering niet eens nodig.

Is een aanvraag wel nodig, dan volgt binnen vijf werkdagen een intakegesprek. Tijdens dit gesprek wordt vastgesteld of de klant aan de voorwaarden voldoet en een uitkering krijgt. Het gesprek gaat verder ook over werk en eventuele problemen om werk te vinden. De afspraken om werk te vinden, worden vastgelegd in een trajectplan.

Beter en sneller geholpen

Wethouder Peter Bollen is erg blij met de nieuwe werkwijze. “De oude manier van werken werd door zowel de klant als de consulent als te omslachtig beschouwd. Het was tijdrovend en leverde voor de klant weinig op. De aanvraag is nu een stuk eenvoudiger en men komt meteen in contact met de consulent. Deze kan dan snel ondersteunen in het vinden van werk!”

DigiD en voorlichtingsbijeenkomsten

De inwoner moest zich in de oude situatie met DigiD digitaal aanmelden bij werk.nl. Daarna volgden twee voorlichtingsbijeenkomsten bij de Regionale Sociale Dienst in Zevenaar. Na deze bijeenkomsten besloot de klant of hij een uitkering wilde aanvragen. Dan pas volgde een gesprek met de consulent van de gemeente over het inkomen en het vinden van werk. Na dit gesprek besloot de consulent of de klant een uitkering kreeg.

Tijdswinst en minder rompslomp

Nu is het aanmelden bij werk.nl geschrapt. Ook de twee voorlichtingsbijeenkomsten in Zevenaar zijn niet meer nodig. Dit deel neemt de consulent voor zijn rekening tijdens het meldingsgesprek. De consulent heeft op deze manier gelijk contact met de klant en kan hem sneller en doelgerichter van dienst zijn. Dat betekent voor beide tijdswinst en minder rompslomp.

 

 

OOK INTERESSANT?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Advertenties -
 De nieuwe brochure van Kunstwerk! is uit.
 TV beugels of audio beugels kopen? Dat doe je bij de TV beugel Specialist!
 Film brengt een gevoel over

Meest gelezen

Nieuwste reacties