Een nieuwe locatie, nieuwe datum en nieuwe opzet. De stichting B2B de Liemers gooit het roer bij de organisatie van haar vijfde beurs volledig om. Zo verhuist de beurs van het Van der Valk Hotel naar de Makro vestiging ‘kerstpakketten’ in Duiven en vindt het evenement niet meer in het najaar, maar in het voorjaar plaats, op dinsdag 19 april 2016.
,,Willen we de B2B de Liemers beurs ook in de toekomst aantrekkelijk houden voor onze regionale ondernemers, dan moeten we blijven vernieuwen’’, vindt secretaris Anouk de Valois. ,,Als we blijven doen wat we deden, krijgen we niet meer wat we kregen.’’ Dus krijgt de beurs ook een andere opzet. ,,We willen het als organisatie niet meer zelf bedenken, maar laten de invulling van de beurs aan de ondernemers zelf over.’’
De beurs wordt sinds 2011 georganiseerd door de stichting B2B de Liemers. Dit is een samenwerking tussen Ondernemend Westervoort, de MKB’s in Duiven, Zevenaar, Rijnwaarden en Montferland en Lindus, de ondernemersvereniging van de Liemers. Zij worden in de organisatie bijgestaan door organisatiebureau Meeting Point Communication en hoofdsponsor Rabobank de Liemers.
Kennis delen
Waar de eerste vier beurzen de intentie hadden om elkaar als ondernemers beter te leren kennen, wordt de vijfde editie inhoudelijk breder van opzet en groeit de kwaliteit van de ontmoeting. ,,Elkaar beter leren kennen, is meer dan alleen een visitekaartje uitwisselen’’, zegt Henk Duis van Meeting Point Communication. ,,Het gaat er om delen van kennis, ervaring en netwerken en om elkaars toegevoegde waarde zichtbaar te maken. Dat gaat verder dan de promotie van je aanbod op een banner of vlag. Ondernemers tonen nu hun aanbod met waardepropositie en hun zoekvraag.’’
Verbinden en zo elkaar sterker maken, blijft daarbij het doel. ,,We bieden onze leden daar nu meer ruimte en gelegenheid voor’’, vindt Eef Booltink, die namens MKB Rijnwaarden voorzitter is van de stichting. Zij praten en denken dan ook nadrukkelijk mee over de invulling van de volgende beurs. Booltink: ,,We hebben daarom ook een locatie gekozen, waar meerdere leden hun eigen expertise kunnen inbrengen en talen zien. Bij Van der Valk was alles al perfect gefaciliteerd. In het pand van de Makro kunnen we hiervoor verschillende leden inschakelen. Zo zorgen de horecaondernemers bijvoorbeeld gezamenlijk voor de catering en krijgen ze daarmee de gelegenheid om samen te laten zien waar ze goed in zijn.’’
Ruimte aan ondernemerschap
De Makro ziet de komst van de beurs als een prima platform om de eigen visie en strategie breder uit te dragen in de regio. Het bedrijf richt zich het laatste jaar veel meer op de dienstenkant voor de ondernemers en wil meer ruimte bieden aan lokaal en regionaal ondernemerschap. ,,Bedrijven die artikelen in deze regio verkopen, kunnen met hun producten tegenwoordig ook bij ons terecht’’, vertelt Luuk Strijker, vestigingsmanager van Makro Duiven. ,,Deze beurs past daarom prima bij de richting waar we met ons bedrijf naartoe willen.’’
Rabobank De Liemers blijft de hoofdsponsor van het evenement. De bank verbond zich de afgelopen vier jaar al aan de beurs en heeft de intentie dat de komende twee edities weer te doen.
,,Het is onze taak om ondernemers te faciliteren in hun ambities en wensen’’, zegt Sander Jansen, accountmanager grootzakelijk bij Rabobank De Liemers. ,,Als coöperatieve bank staan we midden in de samenleving. Het is voor ons vanzelfsprekend dat we participeren in maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan de economische vitaliteit van de gemeenschap. Dat doen we door klanten en partijen bij elkaar te brengen en door zelf actief deel te nemen aan initiatieven. De beurs sluit dan ook naadloos aan bij onze eigen filosofie.’’
Informatie: www.b2bdeliemers.nl.
Foto: vanaf links Sander Jansen, Luuk Strijker, Eef Booltink, Anouk de Valois en Henk Duis willen bij de invulling van de vijfde B2B de Liemers beurs meer inbreng van de ondernemers.