Om de bereikbaarheid van Westervoort voor de hulpdiensten te verbeteren, is de verkeersregelinstallatie in combinatie met de breedtedetectie op de Westervoortse brug aangepast. Per 27 mei werkt het systeem. Dat betekent dat ambulance- en brandweervoertuigen in geval van noodsituaties vrij baan op de brug hebben. Dat is bij verkeersdrukte, en vooral in de spits, een verbetering. Op vrijdagochtend 27 mei is er een testrit geweest. Burgemeester Arend van Hout is als bijrijder in een brandweervoertuig gestapt en heeft zelf ervaren wat dit betekende voor de bereikbaarheid: “De test is geslaagd. Ik ben heel blij met deze ontwikkeling! Zo kunnen we mogelijke extra vertraging in aanrijtijden voorkomen. En dat is natuurlijk in ieders belang.”
Hoe gaat het in zijn werk?
De verkeersregelinstallatie reageert op de Vecom transponder van de brandweervoertuigen en het KAR systeem van de ambulances. Als de hulpdiensten uitrukken, gaat er via de transponder een seintje naar de verkeersregelinstallatie en gaan de verkeerslichten vanaf de Westervoortsedijk naar Westervoort op groen. Het verkeerslicht aan de Westervoortse kant van de brug krijgt rood licht. Er komt dan geen autoverkeer meer vanuit Westervoort over de brug. Hulpdiensten kunnen dan het verkeer passeren via de andere rijbaan. Vervolgens krijgen hulpverleningsvoertuigen onder aan de brug bij de kruising groen licht om Westervoort in te rijden.
Foto: Karlo Bolder