Melis Logistics rijdt nu bijna een jaar met een elektrische truck voor Rittal. Beide bedrijven zien er de voordelen van in. Beide bedrijven hechten bovendien veel waarde aan samenwerking. Want: “Verduurzamen moet je samen doen. Als je in gesprek gaat met je met klanten, blijken er veel kansen te zijn om te verduurzamen. Wat vaak ook nog eens financieel voordeliger is.”
Rittal levert kastsystemen, klimatisering, stroomverdeling, IT-infrastructuur en software en services. Onbewust kom je Rittal overal tegen. Bijvoorbeeld bij een kruispunt waar de verkeerslichten worden aangestuurd via een schakelkast in de berm. De kastensystemen voor de Nederlandse markt komen vanuit het Duitse moederbedrijf naar de Rittal-vestiging in Zevenaar. Vanaf daar gaan de vloerstaande kasten en behuizingen naar klanten in heel Nederland.
Elektrische truck
“Dit vervoer hebben we geheel uitbesteed aan Melis Logistics”, vertelt Martijn Hengeveld, manager operations bij Rittal. “Wij zetten de leveringen ’s avonds klaar, zodat Melis er de volgende ochtend mee op weg kan. Dagelijks rijden er tien tot twaalf trucks, die elk circa tien klanten bezoeken. Sinds mei 2023 gebeurt dit ook met een elektrische truck. Melis had de truck aangeschaft en wij wilden deze graag uitproberen.”
Toegestaan in zero-emissiezones
Rijden met een elektrische truck heeft voor- en nadelen. Nick Broekhuysen, directeur van Melis: “Een voordeel is dat de truck 100% emissieloos rijdt. Daarnaast is de truck heel stil, waardoor hij bijvoorbeeld ook geweldig in te zetten is voor nachtdistributie.”
Nog een pluspunt is dat de elektrische truck is toegestaan in de dertig zero-emissiezones die in Nederlandse binnensteden gelden vanaf 2025. Bijvoorbeeld in Nijmegen (2025) en Arnhem (2026). Trucks die op diesel rijden, zijn niet zomaar toegestaan in deze zero-emissiezones; elektrische trucks wel. “En verder zorgt duurzaamheid, dus de inzet van een elektrische truck, voor extra punten in aanbestedingen”, noemt Martijn. “We zien deze duurzaamheidscriteria steeds vaker in aanbestedingen van overheden of van klanten van overheden.”
Op één accu naar alle klanten
Een nadeel van de e-truck is – nu nog – de actieradius. Deze is te klein om op één accu klanten van Rittal in bijvoorbeeld Noord-Nederland te kunnen bedienen. Nick: “We laden de truck ’s nachts op bij een van onze klanten, vlakbij onze vestiging. We hebben zelf namelijk nog geen geschikt snellaadpunt op onze vestiging, en Rittal ook niet. We plannen de ritten zo in, dat we op één accu alle klanten kunnen bezoeken. Dit betekent dat we niet met de e-truck naar bijvoorbeeld Zeeland of Groningen rijden, omdat we dan tussentijds zouden moeten bijladen.”
In 2030 moet er om elke 60 kilometer een laadpaal zijn langs de Europese snelwegen. Ook zou het helpen als enkele klanten van Rittal snellaadpalen zouden plaatsen. Hierdoor zou de e-truck tijdens het uitladen van de goederen kunnen bijladen. Bij andere klanten van Melis gebeurt dit al, vertelt Nick. “Daar koppelen we de trailer los van de elektrische trekker. Terwijl de trailer wordt geladen of gelost, wordt de accu van de trekker geladen met stroom.”
Sluitende businesscase?
Een elektrische truck is gemiddeld drie keer zo duur als een dieseltruck. Hoe zorgt Rittal voor een sluitende businesscase? Martijn: “Deze fase is voor ons nog een uitprobeerfase. De extra kosten van de elektrische truck berekenen we daarom niet door aan onze klanten. Als deze testfase voorbij is, evalueren we samen met Melis of we met een elektrische truck blijven rijden en of we in de toekomst verder gaan uitbreiden.”
Verduurzamen doe je samen
In het gesprek met Nick en Martijn valt vaak het woord ‘samen’. Martijn wilde dit interview graag samen met Nick doen. Martijn: “Verduurzamen moet je samen doen. Samen met je transporteur en samen met je klanten. We zien Melis niet als een leverancier, maar als een partner. Als je in gesprek gaat met elkaar, blijken er veel kansen te zijn om te verduurzamen.” Ook in gesprek met klanten ziet Martijn veel mogelijkheden om te verduurzamen. “Denk aan de consolidatie van vrachten of aan vaste afleverdagen. We hebben van diverse klanten de supply chain geanalyseerd. Waar we voorheen bijvoorbeeld vijf keer per week leverden, zijn we teruggegaan naar drie keer per week. Dat we hierdoor duurzamer én goedkoper werken, is voor de klant natuurlijk ook heel aantrekkelijk.”
HVO100 voor minder CO₂-uitstoot
Naast de elektrische truck zijn er nog andere manieren waarop Rittal en Melis hun logistiek verduurzamen. Sinds april 2023 rijden alle trucks van Rittal op HVO100. Voor de productie van deze biobrandstof zijn geen fossiele grondstoffen nodig. Daardoor zijn de CO₂-uitstoot en andere schadelijke emissies kleiner, zoals fijnstof, stikstof en zwavelemissies. Bij HVO100 is de CO₂-reductie zelfs 89%. Martijn: “Het ideale aan HVO100 is dat deze oplossing snel te realiseren is. Je tankt het gewoon bij het tankstation, alleen kies je een andere pomp. Aanpassingen aan je dieseltruck zijn niet nodig.” HVO100 is nog niet bij elk tankstation beschikbaar. Maar ook hier zie je dat je veel kunt bereiken door het gesprek aan te gaan. Nick: “Wij hebben contact gezocht met de brandstofleverancier van het tankstation waar onze trucks tanken. En gevraagd of een van de pompen kon worden aangepast naar een HVO100-pomp. Voor ons een kleine moeite, mét resultaat.”
Steeds vaker duurzaam
Melis rijdt ook met HVO100 voor opdrachtgever Lidl en diverse andere klanten. De transporteur voert zijn logistiek steeds vaker duurzaam uit, vertelt Nick. “We rijden met twee elektrische trucks, en wachten op de levering van nog twee e-trucks. We hebben voor verschillende merken gekozen, om te ervaren wat de voor- en nadelen van elk merk zijn. Daarnaast hebben we een hybride vrachtwagen, drie elektrische kooiapen (vorkheftrucks) en een elektrische bakwagen.”
Wachtlijst voor meer energie
Komt er met deze groei aan elektrisch materieel een uitbreiding van de laadinfrastructuur? “Jazeker”, vertelt Nick. “Hier houden we rekening mee bij de nieuwbouw van ons pand. Uiterlijk in 2027 moet deze nieuwbouw in Duiven klaar zijn. We hebben ook al een grotere elektriciteitsaansluiting en een groter transportvermogen aangevraagd. Maar helaas geldt hiervoor een flinke wachtlijst: pas in 2029 kunnen we meer elektriciteit krijgen.”