Het is nog maar de preview, maar het is wel meteen een preview met ambitie. Op donderdag 4 augustus nodigt het projectteam Canon van Doesburg zijn stakeholders uit om te komen kijken waar het met de Doesburgse canon naar toe gaat. Kort daarna is dit inkijkje in de toekomst van het project ook voor het publiek te zien. Als digitale projectie; in de kelders van Het Arsenaal. Doesburg Vertelt sprak met Boyd Rotgans, kind van Doesburg en ontwerper van de preview.
Toen het projectteam Canon van Doesburg iemand zocht voor het maken van een preview, moest dat in elk geval iemand zijn met een duidelijke verbintenis met de stad. Omdat de canon bovendien modern en interactief wordt lag de keuze voor de jonge interactief ontwerper voor de hand. Rotgans groeide op in Doesburg. Als hij aan zijn geboortestad denkt ziet hij de beelden voor zich die Doesburgers zo goed kennen: een historische binnenstad met daar omheen de natuur, de linies, en ietsje verder de Achterhoek en de Veluwe. Boyds familie woont nog steeds in Doesburg. Hij komt er vaak en graag op bezoek, soms ook wel een beetje op de vlucht voor de drukte van de Randstad. Op de kunstacademie in Arnhem, ArtEZ, volgde hij de bachelor opleiding Data Art
Technology, waarin wordt geëxperimenteerd in het spanningsveld tussen mens en technologie. Al meteen bij de eerste kennismaking viel Rotgans’ moderne aanpak in de smaak, en ‘er was meteen een goede klik.’
Doesburgse sleutelfiguren
Boyd Rotgans heeft een duidelijk beeld voor ogen: ‘Ik zie de Canon van Doesburg voor me als een toegankelijke ontmoetingsplek, die bezoekers op een audiovisuele en tactiele manier prikkelt om de stad verder te ontdekken. Een plek die gedragen wordt door Doesburgers, en waar de verhalen uit het verleden, het nu en de toekomst samenkomen voor jong en oud.’
In het voorproefje van de canon, dat begin augustus wordt onthuld, worden op een toegankelijke manier sleutelfiguren uit Doesburg getoond, die hun enthousiasme voor het reilen en zeilen van de stad delen. Rotgans: De Canon van Doesburg draait onder andere om de verhalen van de Doesburgers zelf. Wij ontwikkelen daarom een interactieve ervaring waarbij bezoekers aan de kelders van het Arsenaal op een eigentijdse manier kennis kunnen nemen van de verschillende verhalen. De preview licht alvast een tipje van de sluier op.’
Van informatie naar beelden
Boyd Rotgans woont in De Haag en opereert samen met drie collega’s vanuit het bedrijf RNDR. Die naam is ontleend aan het Engelse werkwoord ‘to render’, dat in dit verband staat voor het tekenen met de machine. Er worden instructies gegeven aan een computer die informatie omzet in beelden. Rotgans: ‘Onze manier van werken is een proces, waarbij het eindproduct iets is wat bewust pas aan het eind tevoorschijn komt. We beginnen met een conceptvoorstel en werken dat uit in een schetsontwerp. Daarna volgt een prototype. Die manier van werken stelt ons in staat om gemakkelijk te reflecteren en iteraties, aanpassingen, te maken.’
Voor de preview van de Doesburgse canon werkte Rotgans samen met fotograaf Robbin van Turnhout, visagist Roos Wessel en tentoonstellingenontwerper Tiago Rosado. Wat het viertal uit de hoge hoed heeft getoverd is na 4 augustus te zien in het Arsenaal in Doesburg.