Als het aan de vrijetijdssector in de Liemers ligt, kent heel Nederland binnenkort de regio als aantrekkelijke bestemming voor een vakantie of dagje uit. Gisteren heeft namens de gemeenten Duiven, Montferland, Westervoort en Zevenaar Gemma Tiedink – wethouder gemeente Duiven en bestuurslid Liemerse Ambassade – het nieuwe logo onthuld, waarmee de Liemers zich als toeristische bestemming op de kaart gaat zetten.
Het beeldmerk prijkte levensgroot met krijt op diverse markante plekken op het wegdek in de Liemers. Dit was het startsein voor verschillende promotionele activiteiten die deze zomer op de planning staan. Ook op andere plaatsen in de regio is het logo vanaf vandaag zichtbaar. Het beeldmerk verwijst naar het water en de natuur, maar ook naar het bourgondische leven in de Liemers.
‘Kijk verder in de Liemers’ wil de diversiteit in de regio laten zien. ‘Verder kijken’ staat voor het gebied als verborgen parel, waar de bezoeker verrast wordt en op ontdekkingsreis gaat. Er is meer te zien dan je denkt, is de belofte. En niet alles is in een eerste oogopslag zichtbaar, soms moet je echt even verder kijken. ‘Verder’ staat ook voor in beweging zijn: wandelen, fietsen, varen, allerlei activiteiten waar de regio bekend om is. Daarnaast kun je in de Liemers, door de uitgestrekte vergezichten en rivieren, ook letterlijk verder kijken dan op andere plekken.
Platform
Aan de ontwikkeling van het merk de Liemers hebben veel organisaties, vrijwilligers en ondernemers meegedacht en hun bijdrage geleverd. De naamsbekendheid onder toeristen kan nog verbeterd worden, met deze campagne willen de partijen in de recreatieve sector daar verandering in brengen. Zo is er een promotievideo gemaakt en werken ondernemers samen om arrangementen samen te stellen, waarmee zij de bezoekers aan de regio ‘verder kunnen laten kijken’ en een totaalaanbod kunnen aanbieden. Er is eentoolkit beschikbaar met het logo en de huisstijlelementen, die elke ondernemer voor zijn eigen promotie kan gebruiken. Ook wordt er gewerkt aan een online portaal als verzamelpunt voor alle toeristische informatie. “We hopen dat er een platform ontstaat, waar partijen elkaar kunnen vinden”, legt Gemma Tiedink uit. “En waar alle ondernemers aan willen meedoen. Zo werken we samen stap voor stap aan een grotere naamsbekendheid voor de Liemers.”
Liemerse Ambassade
Het merk ‘Kijk verder in de Liemers’ is ontwikkeld in opdracht van de Liemerse Ambassade. In deze in 2020 opgerichte organisatie werken onderwijs, ondernemers en de overheid in de regio samen. De Liemerse Ambassade voert projecten uit die de regionale economie versterken en de opgaven in de regio verbinden aan het beleid in provincie, rijk en Europa. De vrijetijdseconomie is een van de vier sterke pijlers van de Liemers waarop de Liemerse Ambassade zich richt. De andere pijlers zijn logistiek, agrarische economie en maakindustrie.